Varför praktisera yinyoga?

Yinyoga är en lugn och terapeutisk yogaform där vi fokuserar på andetaget och låter kroppen slappna av i ett fåtal positioner i mellan 3 och 5 minuter.

När vi slappnar av i dessa positioner låter vi musklerna slappna av, vilket gör det möjligt att komma åt vår bindväv (den vätska som omger våra muskler). Och om man tränar mycket annan idrott eller löpning blir bindväven lätt torr, vilket gör att man blir kort i musklerna och man drabbas av smärta (ibland t.o.m kronisk smärta).

När vi slappnar av i dessa positioner aktiveras vårt parasympatiska nervsystem (den del av nervsystemet som ger kroppen vila och återhämtning) - eftersom denna del av nervsystemet är inbäddad i bindväven.

yinyoga_asphyttan metta house


Yinyogans fokusområden

Våra fokusområden i yinyogan är höfterna, bröstkorgen och ländryggen. Detta beror på dessa områden är rika på bindväv och enligt yogafilosofin är det här våra spänningar sätter sig här. Och när vi pratar om spänningar är det inte bara fysiska spänningar, som orsakats av stillasittande eller annan träning, utan även emotionella spänningar.

För när vi reagerar så spänner vi oss i kroppen, och istället för att frigöra oss från den spänningen direkt efter händelsen sparar vi den i kroppen. Och ju fler reaktioner, desto starkare blir våra fysiska spänningar. Och det är just dessa vi observerar i yinyogan - och genom att observera spänningarna utan att försöka göra något aktivt åt att förändra dem, förutom att bara slappna av, kan vi frigöra oss från dem.


Observera dina sensationer

Vad är en fysisk sensation? Det kan vara en fysisk känsla av värme, kyla, kittlande, sticklingar, spänningar, tryck, smärta osv. Hela tiden förändras kroppen, och i den förändringen uppstår fysiska sensationer. När vi är avtrubbade i sinnet har vi en sämre relation till kroppens sensationer, men ju mer vi lär sinnet att uppleva dem desto starkare blir dem.

Vissa poser i yinyogan kan känna extra obekväma och man kanske till och med uppleva smärtsamma sensationer. Uppmaningen till den praktiserande är att inte fly inte från dessa fysiska sensationer, utan istället försök stanna kvar och andas igenom upplevelsen - för upplevelsen kommer att förändras. Men var uppmärksam på skillnaden mellan obekväma, något smärtsamma sensationer och stark ihållande smärta. Om du upplever stark smärta ska du antingen modifiera posen eller gå ur positionen.

Screen Shot 2019-03-08 at 2.25.24 PM.png

Nyckeln: Andetaget

För att kunna lugna ner våra tankar, som sedan gör det möjligt för oss att landa i kroppen behöver vi placera uppmärksamheten på något som sker utan ansträngning. Och andetaget är ett sådant exempel. Andetaget sker ju autonomt, dvs det sker utan att du behöver skicka signaler till huvudet. Och när vi fokuserar på andetaget, in och ut genom näsan, aktiveras vårt parasympatiska nervsystem.


När det parasympatiska nervsystemet aktiveras händer följande i kroppen:

  • minskar hjärtverksamheten

  • blodtrycket sjunker

  • stresshormoner sjunker och må bra-hormomner (oxytocin ökar),

  • matpsjälkningsapparaten stimuleras

  • och kroppens läkningsprocesser förbättras.


Men det är svårt att bibehålla koncentrationen på andetaget. Efter ett andetag eller 2 har vi troligen återvänt till våra tankar - för det är så vi är programmerade. Men det är inget att få katastroftankar över, alla har vi en s.k. “monkey mind” - dvs tankar som gör som de vill. Du behöver bara förstå att du inte ska kontrollera dina tankar, eller försöka tvinga bort dem, låt dem vara kvar men lite längre bak, på lite lägre volym. Och för att lyckas med det gäller det att uppmärksamma varenda gång du tappat närvaron i andetaget och hamnat i en ny berättelse, för att så snart du medvetandegjort din tanke då återvända till andetaget. För det är så vi tränar sinnet, och ökar vår närvaro - att bryta mönstret av att hamna i tankarna.

Ps. En meditatör som praktiserat i över 10 år har även hen svårt att upprätthålla 100% fokus på 10 andetag i rad - så var inte för hård mot dig själv. Ds.

När passar Yinyoga?

Yinyoga passar oss alla. Med hjälp av verktyg, så som filtar, bolster och blocks kan man anpassa positionerna efter ens förutsättningar. Upplever du långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, är ofta trött, överstimulerad, har humörsvängningar, många snurrande tankar, och ett behov av att fylla på med energi och/eller för mycket energi. Då är denna yogaform alldeles utmärkt för Dig.

Om du har några svåra skador eller allvarliga sjukdomar, kroppsliga eller mentala kan det vara bra om du frågar din läkare/sköterska/terapeut ifall det är lämpligt att delta i YinYoga just nu. Om du är gravid bör du hellre delta vid gravidyoga (såvida du inte är van yogini, då kan du själv avgöra vad din kropp klarar av och behöver).

Testa yinyoga på Asphyttan Metta House

Vi på Asphyttan Metta House har både retreats och klasser i yinyoga varje vecka. Spana in vårt schema här.

Testa Yogobe 30 dagar gratis

När du registrerar dig på yogobe.com anger du bara kampanjkoden “asphyttan” så får du 30 dagar gratis. Ingen bindningstid eller kreditkortinfo.