Yogaklasser på Asphyttan Metta House

Vårens klasser sätter igång den 7 januari. Vi, Philippa och Simon, kommer guida er genom 2 klasser i veckan. Och sen tillkommer en tredje klass fr.om. februari, då kommer vi bjuda in lite olika gästlärare. Först ut är Camilla Ronge som kommer att leda er i hatha flow. 

Priset: 80 SEK för drop-in, 700 SEK för klippkort (10x). 

👉Psst! Vi kör fortfarande yinklasser på torsdagar fram till och med 21/12. Sista klassen avslutas med gratisfika i kaféet! ❤️

Datum och tider (för januari)

Måndagar (yin) - kl 19.00-20.30

Torsdagar (hatha) - kl 19.00-20.30

Vi kommer att försöka hålla dessa dagar regelbundet men det kan förekomma avvikelser. Vi meddelar förstås i god tid om en klass uteblir. 

Startdatum: Måndagen 7 jan

Drop in

Vi kör på drop-in - dvs ingen föranmälan krävs. Mattor och props finns på plats, men du får naturligtvis ta med din egen matta. 

Priser

Drop-in kommer fortfarande att gälla i vår och kostnaden kommer att vara 80 kr/klass.

Klippkort: 10 pass för 700 kr.

Friskvårdsbidrag / FFA 

Här vill vi också tipsa om att de flesta företag idag erbjuder friskvårdsbidrag för yoga. Så hör vad som gäller på din arbetsplats. Till exempel är de flesta företag i Filipstad medlemmar i FFA. Om ditt företag är med i FFA så får ni 25 kr rabatt för drop in och 250 kr rabatt på klippkortet som gäller för en termin (mot uppvisan av träningskort, giltig för höstterminen). Detta gäller alltså utöver eventuellt friskvårdsbidrag som själva företaget kan ha för sina anställda. Men notera att dessa bidrag oftast bara gäller för klumpsummor, och därmed bara när man köper just klippkort och inte för enskilda klasser.

Hur fungerar yinyoga?

Yinyogan kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter, med fokus på ett flödande och otvungen andning in och ut genom näsan. När man slutar andas slås kroppens skyddsfunktioner på och aktiverar kroppen istället för det vi vill skapa - en passivitet och avslappning i musklerna. I Yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia och bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen, men att hålla positionen en längre tid. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Passen är upp till 90 minuter långa men då ingår även vila. Vi håller oss till lätta och medelsvåra pass.

Yinyoga passar oss alla. Med hjälp av verktyg, så som filtar, bolster och blocks kan du anpassa positionerna efter dina förutsättningar. Upplever du långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, är ofta trött, överstimulerad, har humörsvängningar, många snurrande tankar, och ett behov av att fylla på med energi och/eller för mycket energi. Då är denna yogaform alldeles utmärkt för Dig.

Hur fungerar hathayoga?

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, stärkande och stretchande positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

Passen är upp till 90 minuter långa men då ingår även vila. Vi håller oss till lätta och medelsvåra pass.

Yogasalen.jpg